Vegansk lasagne

Jag gjorde en vegansk lasagne idag! Ändrade lite och gjorde den efter mitt eget tycke. Mumsig blev det!!
Mitt tycke tyckte att receptet borde sätt ut så här:

Ingredienser:

SÅS 1:

1 röd chilifrukt
1,5 vitlöksklyfta
1 msk olja
1 msk tomatpuré
1 burk tomater (krossade)
1 tsk basilika
1 tsk oregano
salt & peppar

SÅS 2:

2 dl röda linser
4 dl vatten
1,5 grönsaksbuljongtärning
1 burk champinjoner
1-2 dl kokta kidney bönor
salt & peppar
ev. lite spiskummin

SÅS 3:

1 msk veganmargarin (typ becel)
ca 2 msk vetemjöl
2 dl havregrädde
5 dl vatten el. havre-/sojamjölk

+ lasange plattor (utan ägg, typ euroshopper's el. willys)

Tillagning:

SÅS 1:

Hacka och stek chilifrukten och den pressade vitlöken med oljan och tomatpurén. Blanda i tomaterna, låt puttra en stund och krydda.

SÅS 2:

Koka linserna med vattnet och buljongen i ca 10 min. Häll i champinjonerna med spadet och blanda i bönorna och krydda. Låt koka i ytterligare ca 10 min.

SÅS 3:

Smält margarinet, rör i mjölet, det blir som en smet. Späd med grädden och vatten/mjölk och vispa tills det kokar. Låt sjuda några min. tills såsen tjocknat.

Varva lasagneplattor med sås 1+3 och sås 2+3 i en stor form eller långpanna, avsluta med 3:an på toppen och ev. lite riven vegansk ost.
Tillaga i mitten av ugnen 200 grader i ca 25 min.

Lycka till! Denna lasagne är mycket god!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0