Linssoppa

Ett superenkelt recept som funkar när som helst! Jag brukar alltid höfta när jag lagar soppa, så jag får försöka skriva så bra som möjligt, men ni får ju smaka av ;)

Ingredienser:

Typ 3 dl röda eller gröna linser, eller så mycket ni vill helt enkelt, bara häll på
1 morot
2 potatisar
1-2 liter vatten (beroende på hur mycket soppa ni vill ha)
2 grönsaksbuljongtärningar (smaka av när soppan är klar, är den lite för smaklös, prova att hälla i en halv tärning till osv)
2 vitlöksklyftor (samma som ovan)
lite salt och peppar vid behov

Tillagning:

Häll upp vattnet i en stor gryta. Häll i linserna och på med högsta värmen. Släng ner tärningarna. Skala och skär potatisen och moroten i lagom stora bitar. Ner med dem i grytan. Pressa i vitlöken och låt koka upp under lock helst. Koka därefter på svag värme i ca 20 min.  Rör om då och då. Smaka ev. av med salt och peppar när soppan är klar och ev. i med lite mer buljong och/eller vitlök.

Klart! Mums!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0