Chokladtårta



Jag har faktiskt inte gjort detta receptet än, men det blir så fort jag får ork och tid. Men jävlar vad gott det låter!

Ingredienser botten (kladdkaka):

150 g veganskt margarin (jag kör becel)
3 dl mjöl
2 dl socker
1 dl kakao
3 msk sirap
1 1/4 havregrädde/mjölk
lite mannagryn

Övriga ingredienser:

Ekströms chokladpudding (den är vegansk)
Sojamjölk/havremjölk (till puddingen)
Mandelflarn
Hallon
Digestivekex

Tillagning:

Sätt på ugnen på 175 grader C. Smöra och mannagrynsbröa en form (helst en sån med avtagbar kant). Blanda ner sockret i en bunke, sikta i mjölet och kakaon ur en sil och rör ihop allt det torra. Smält margarinet och rör ner sirapen i kastrullen, när det är ordentligt blandat så häller man på grädden eller mjölken. Nu har man två som ska bli ett. Häll på vätskan i det torra i bunken, blanda ordentligt. När ugnen är varm så häll på massan i formen. Låt stå i MAX 20 min. Hellre lite kortare, annars blir det inte kladdkaka utan kolakaka.

Låt bottnen stå en dag så att den blir hård och inte varm.

Krossa digestivekex och bred på kakan. Vispa puddingen så att den blir lagom stannig (med för lite mjölk gärna). Bred ut som ett toppande lager på tårtan. Garnera med mandelflarn och hallon.

MMMMMMMMMM!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0