Sapiens=Vis?



Är det bara jag som ligger vaken om nätterna och snyftar ibland? Absolut inte. Men är det bara jag som snyftar över alla stackars varelser där ute i världen som far illa under vår hand?

Har vi ingen moral i kroppen?

Jag undrar faktiskt varför vårt samhälle är så fruktansvärt dominerat och faktiskt uppbyggt på själva utnyttjandet av våra medvarelser och vår planet. Se här, medvarelser finns inte ens med i ordlistan i det här jävla programmet. Jag behöver inte ens undra varför. Vi är ju inga jämnlikar med varelserna runt omkring oss. De fungerar som enbart produkter som ska skördas, utnyttjas och odlas för vår egen vinning. Fy fan.

Fan fanns inte heller med i ordlistan, vad roligt. Fans slugaste metod till framgång är ju att övertyga alla om att han inte finns. Smart Fan.

Jag är övertygad om att alla uppblåsta nissar jag har träffat på senaste tiden (nämner inga namn eller platser) hånar mig bakom min rygg. Varför mår jag dåligt över detta? Varför är jag så otroligt avvikande från massan? Är homo sapiens sapiens så stora Gudar på den här planeten att vi måste ta över precis allt, mördaprecis allt, för att vi ska få tillfredställelse? Sapiens betyder Vis. Vi har faktiskt tillochmed varit så tjockskalliga att vi har fått heta Vis dubbelt upp. Wow. Och detta gör oss automatiskt till mer värda än alla andra som bor på den här planeten?

Ät min skit era jävla avföringsinkletade rövhålor.

Synonymer för ordet Vis:

klok, insiktsfull, erfaren, lärd, förståndig, förnuftig, vettig, kunnig, klarsynt, vislig (motsatsord: dåraktig)

Wikipedias uppfattning om vad visdom innebär. Roligt värre att S. akademiens ordbok inte har med ordet visdom i boken.

"Visdom eller vishet är ett ord som har en djupare innebörd än till exempel kunskap, förstånd/intelligens samt erfarenhet. Förutom att besitta dessa tre egenskaper ska man även ha förmågan att kunna kombinera dessa så att de beslut man fattar blir de bästa möjliga ur alla aspekter."

Jämför:
Kunskap
Intelligens
Förstånd
Visdomstand

Vad säger då detta? Det får ni faktiskt räkna ut själva. Men jag kan med säkerhet påstå att ca 95% av Jordens människobestånd inte besitter denna såkallade Visdom, så som vi väljer att behandla vår boplats och våra medvarelser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0