Svaret

Kvinnan svarade min kommentar såhär:

"hoppas du får dig en tankeställare"

Nä, inte det minsta jag tycker det är galet att välja en hundjävel framför ett barn.

Jag svarade såhär:

Det är intressant att se en medlem i mensa tänka som vilken svensson som helst.

En gåva vi människor har fått är förmågan att tänka ett steg längre, att kunna göra ett medvetet val. Ett medvetet val och genom att tänka ett steg längre och leva så som det var meningen från början, i harmoni med platsen vi bor på, våra medvarelser och respektera allt levande, har jag höjt mitt intellekt och kan med rättighet kalla mig Människa, om det nu var något speciellt med det.

Det är klart att vi har fått gåvor, men vi använder dem på helt fel sätt. Det finns ingen skillnad mellan tex homo sapiens och canis lupus familiaris, om man ser ur värdessynpunkt. Vi delar alla på den här planeten och det bör man respektera, vi är inga gudar som kan styra och ställa som vi vill, även om vi tror det ibland.

Vi beter oss värre än något annat djur på denna planet, vi fungerar mer som ett virus faktiskt, om man läser på lite, och det är ju inte helt rätt, eller hur? Tillslut blir vi våran egen undergång om vi inte börjar tänka ett steg längre och se längre än vår egen bubbla slutar. Då kommer vi att förstöra vårt enda hem, jorden.

Så det är dags att människor som du börjar tänka efter lite och sluta vara så egoistiska, vi måste sluta bete oss som djur och börja bete oss som det vi faktiskt är, Människor.

Och förresten, jag tror knappast att du har valt att leva mycket fattigare än du annars måste och köpa enbart leksaker och kläder till dina barn från second hand bara för att kunna ge dem pengarna till resterande döende barn i tex Afrika. Men du stillar säkert ditt samvete med någon 500-ring som högst om året, precis som alla andra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0