Kärleksmums

Idag var min sista dag på jobbet.

Det är sant. Jag gav upp.

Men inte bara för min egen skull. Mest för min systers skull, och alla andras skull också. Så jag ska börja plugga, vilket känns mycket bättre, för det blir inte lika många timmar, och resterande timmar tänker jag använda till att umgås mer med mina nära och kära.

Under mina första 20 veckor på vuxengymnasiet ska jag läsa Svenska B, Naturkunskap A, Matematik A, Samhäll A, Religion A, Psykologi A och Filosofi A. Låter bra, eller hur?

Så som avskedspresent tänkte jag bjuda på lite vegankakor, nämligen kärleksmums.

Jag tänker uppdatera under morgondagen var jag och resterande i mitt crew tyckte om dem. Det är nämligen ett nytt recept som jag inte tänker följa till punkt och pricka, för jag har inte alla ingredienser ;) Vi får hoppas att dem blir lyckade ändå!

Veganska kärleksmums:

4,5 dl vetemjöl
2 ½ dl socker
1 msk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3-4 msk kakao
75 g vegetabiliskt margarin
1 dl sojagrädde
2 dl sojamjölk

Smält margarinet. Rör ihop mjöl, socker, bakpulver, kakao och vaniljsocker. Vispa, helst med elvisp, ner margarin, sojagrädde och sojamjölk. Blanda väl. Lägg bakplåtspapper i en form på 20x35 cm. Häll i smeten och baka i 175 grader i cirka 15 minuter. Låt svalna och ta upp kakan ur formen. Gör en glasyr genom att blanda 75 g smält vegetabiliskt margarin med 2 ½ dl florsocker, 1 msk kakao och 1 msk starkt kaffe. Bred på kakan och strö på kokosflingor. Skär i rutor.

Källa: http://www.vegania.net/

Jag skippar vaniljsocker, sojagrädde och smör, därför jag saknar det. Jag ersätter smöret med lika mycket majsolja, vaniljsockret med mjöl och sojagrädden får bli sojamjölk eller ev. sojamjölk blandat med vatten eftersom jag har så lite mjölk kvar. Det blir en nyttigare kaka med andra ord ;)

--

Uppdatering:

Kakorna var en hit, trots att jag själv inte tyckte att dem var så goda. Mitt gamla recept var godare, men tyvärr blev hemsidan där jag hade receptet hackad och såklart har jag inte sparat receptet någon annanstans.

Dem kakorna jag hade sparat till mig och min sambo hamnade i sängen i en liten plastfolieförpackning, men tyvärr hände en sak med dem kakorna, historien upprepas. Jag satt mig på dem, igen. Förra gången jag bakade gjorde jag samma sak, nämligen satt mig på dem, men då hade jag inte lika mycket tur, då var dem inte inplastade, utan låg helt öppet på ett fat i sängen. Det blev platta rumpnegerbollar.

Lycka till med bakandet och hoppas ni inte sätter er på dem!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0